wat is een digitale agenda?

Op hoge leeftijd hebt u soms veel zorg nodig. Of u helpt iemand die veel zorg nodig heeft om lang zelfstandig te blijven wonen. Planning en communicatie zijn dan heel belangrijk maar kunnen ook lastig zijn. Gelukkig zijn er allerlei digitale agenda’s die daarbij kunnen helpen. Ik zet ze hieronder op een rij. Welke kiest u?

wat is een digitale agenda?

Een digitale agenda is een website of een app waarmee u zorg kunt organiseren, taken kunt plannen en informatie kunt delen. De basis van een digitale agenda is een eigen en besloten hulpnetwerk van contacten die u zelf kiest. Naast familie, buren, andere mantelzorgers of vrienden, kunt u ook zorgprofessionals toelaten. Denk aan de thuiszorg, een casemanager of een wijkverpleegkundige. Iedereen ontvangt in één keer dezelfde informatie, ziet in één oogopslag welke hulp wanneer nodig is en bevestigt, vaak met één druk op de knop, de eigen inzet. Een digitale agenda scheelt tijd, verkleint de kans op misverstanden en maakt het gemakkelijker de zorg voor iemand langer vol te houden.

voor wie is het?

De meeste agenda’s zijn bedoeld voor mantelzorgers, de mensen die zorg voor een ander regelen. Houdt u de regie liever in eigen hand? Dan heeft u meer aan een online zorgplatform. Dit zijn digitale agenda’s waarin u ook uw zorggegevens kunt beheren, zoals uw medisch dossier, zorgplan en rapportages van zorgprofessionals. Sommige gaan zover dat zelfs koppelingen mogelijk zijn met een bloeddrukmeter, een medicatieschema of gemaksdiensten in uw buurt.

hoe is de toegang geregeld?

U maakt een account aan via een website of downloadt een app. Meestal kunt u, na bevestiging via uw e-mail, direct beginnen met het opbouwen van uw netwerk. U kiest zelf wie u uitnodigt en met wie u welke informatie deelt. Deelnemers loggen in via hun e-mailadres en/of een wachtwoord. De meeste agenda’s bieden een proefperiode van een maand. Soms betaalt u daarna een maandelijks bedrag, variërend tussen vijf en twintig euro. Digitale agenda’s kunt u gebruiken op uw pc, laptop of tablet. Een aantal is ook geschikt voor smartphones.

hoe ziet het aanbod eruit?

Digitale agenda’s zijn volop in ontwikkeling. Op dit moment kunt u kiezen uit zo’n tien producten. Sommige zijn ontwikkeld door zorgverzekeraars, andere door welzijnsorganisaties of ict-bedrijven. Daardoor ligt bij de ene agenda het accent op gebruiksgemak, en bij de andere op communicatie met zorgpartijen of op uitbreidingsmogelijkheden om ook intensiever zorg te kunnen ondersteunen. Globaal genomen hebben alle digitale agenda’s dezelfde basisfuncties: een kalender voor het maken van afspraken, een berichtenservice voor het versturen van uitgebreidere informatie en een overzicht van het zorgnetwerk zodat iedereen kan zien wie er mee doet en elkaar gericht kan benaderen. Daarbovenop vindt u per agenda diverse extra’s, denk aan foto’s uitwisselen, beeldbellen via Skype of verbinding met aanwezigheidssensoren bij de zorgvrager thuis.

tips bij het kiezen

Geen agenda is hetzelfde en dat maakt kiezen niet gemakkelijk. Uw antwoord op onderstaande vragen biedt houvast:
1 Regel ik mijn eigen zorg of cooördineer ik hulp voor een ander?
2 Betrek ik alleen mijn eigen netwerk of ook zorgprofessionals?
3 Wil ik op langere termijn meer gebruiksmogelijkheden?
4 Wil ik wel of niet betalen voor gebruik?

overzicht en vergelijking

Hier vindt u het overzicht van tien digitale agenda’s met de belangrijkste informatie.

 deze blog is ook gepubliceerd op www.alleszelf.nl